sâmbătă, ianuarie 02, 2010

Reality check

sau...
Debutul in raw pe bune si in sumar

Prietenul meu Bogdan s-a facut raw vegan de ieri :-). Hip-hip uraaa! Hip-hip uraaaa! Hip-hip ura! Bogdan, jos palaria, maestre! Fac prinsoare ca-n doua-trei luni ne dai ceva clasa prin simplitate si pragmatism. Constatam ca barbatii, mai ales cei a caror maiestrie culinara include: cafeaua, omleta si painea prajita, odata deveniti raw, descopera niste "basics", absolut utile pe care noi, doamnele, nu le vedeam din pricina copacilor. 
Zis si facut! M-a sunat Bogdan (de cateva ori de dimineata, de cateva ori in jurul pranzului:-), asteptam cu interes seara); mi-a facut o suma de intrebari si a facut o suma de remarci, cum ar fi:
1. Ce inseamna "Bio Shop" pe blogul tau e un magazin anume?
2. Tofu e raw?
3. Otetul e raw?
4. Am citit reteta de ieri. Arata foarte bine. E foarte complicata... :-)
5. Auzi, da' eu de unde-mi iau proteinele?
6. Auzi, da' de unde ne luam vitamina B12?
7. Eu vreau sa vad daca ma tin, o luna, si-apoi imi cumpar ustensile, care sunt cele care-mi sunt absolut necesare?
8. Am vazut lista ta. Sunt multe tare, tata, eu vreau sa plec acum la cumparaturi, ce sa-mi iau?
9. Da' carti, ce carti ai folosit cand te-ai apucat?
10. Am constatat ca vegan si raw vegan sunt chestii diferite, asa-i? M-am uitat eu pe un blog vegan de dimineata si am vazut o reteta de paine. M-am scos! Cand, la un moment dat scrie aia: se baga in cuptor la temperatura... Asta nu-i raw, nu?
Ma dau, prin urmare jos din corcodus, Bogdane draga si raspund intrebarilor tale in acest post, pentru prilejuirea caruia iti foarte multumesc. 
Apoi: Oana, prietena mea, care s-a facut 85-95% raw (acu 3 saptamani si 5 zile) si care s-a hotarat pentru 100% zilele trecute, a adus in experimentare si discutie o serie de chestiuni:
1. Pot sa-mi transform cuptorul electric in deshidratator?
2. A adaptat ceva vechi retete de-ale maica-sii la varianta raw.
3. A descoperit ceva  surse de achizitionat uleiuri bune.
4. Si-a manufacturat primele cosmetice raw.
5. Oana imi zice de doua ori pe zi (in medie): "Bai, nu-mi vine sa cred, n-am nici o pofta de dulciuri! Nu mi-am facut nimic dulce. Bai, da' nimic, nimic. Nu mi-a fost pofta. E incredibil!". (Da, Oana are - pardon, avea! - o maaaare poveste de iubire cu dulciurile).
Acordam, cu bucurie Oanei timp de antena in postul de astazi. A, uitam, Oana a slabit deja vreo 6 kilograme (in trei saptamani si jumatate). Hip-hip uraaa, Oana draga! Hip-hip uraaa! Hip-hip ura!
Tineti-va-ti bine ca de maine incepe si familia Luciei (sora-mea). Aceasta familie include: Lucia (40 de ani), Bogdan (41 ani), Tibi (11 ani) si Petru (3 ani), personalitati foarte, foarte diverse. Sa te tii intrebari revelatoare!

Ce-i cu aceasta puzderie de adepti? Pai, m-am smecherit si eu cum fac propavaduitorii ca sa dobandeasca adepti (avea dreptate taica-miu sa ma-ntrebe: "Da' ce-i cu chestia asta taticule, ai intrat cumva intr-o secta?"). M-am smecherit si: 
1. Am pregatit o cina raw pentru 10 persoane de ziua mea;
2. Am pregatit ceva cereale raw si alte doua-trei nimicuri pe care le-am ambalat frumos si le-am oferit "la pachetel";
3. Invitata la cina ici si colo, mi-am luat, evident, pachetel raw cu mine (prevazut pentru cativa degustatori suplimentari; interesant e ca Petru - nepota-miu de 3 ani - se-nfige instantaneu si instinctiv in mancarea mea care-i foarte place in mod foarte evident)
4. Am preparat si mi-am cadorisit prietenele de Craciun cu o gama completa de cosmetice raw;
5. Am hranit 6 prieteni inainte de plecarea la carciuma, de revelion;
6. Arat fantastic :-), ma simt brici :-) si, natural, vorbesc cu insufletire;
M-am simtit eu ceva vreme cam singura pe lume si cam freak... da' acum...
Revenim, dara, la intrebarile prietenilor nostri si le gasim raspunsuri. 
Bogdan intreaba:
1. Ce inseamna "Bio Shop" pe blogul tau e un magazin anume?
Il foloseam generic, insa ca adusesi vorba, intocmesc o lista cu Bio Shop-uri disponibile si ce am cumparat sau nu de la ele. Ce am testat si e bun si, mai ales, ce am testat si nu e bun. Mai bun de-atat, sunt in discutii inaintate cu cativa furnizori de-aici si de-aiurea si sunt aproape gata sa pot cumpara bunatati raw de la cei mai buni producatori S-au napustit sarbatorile peste mine si mai dureaza putin, da' curand, curand, vom avea propriul magazin  on-line dedicat raw.
2. Tofu e raw?
Tofu nu e raw. Se poate face branza raw si e intr-adevar simplu, simplu de tot. Voi posta reteta pentru crema de branza miercuri, parte din pranzul de-atunci. 
3. Otetul e raw?
Otetul POATE FI raw. Otetul vandut in hipermarket nu e de cumparat de catre un raw (motivele sunt diverse: poate contine zahar, poate fi distilat, poate contine variate chimicale, poate fi facut din pastiluta ca si vinul...). Otet raw poti cumpara de la magazinele Naturalia, sau, si mai bine de la ceva rude mai apropiate sau mai indepartate de la tara care fac si azi ca si pe vremuri, adevaratul otet de mere.
4. Am citit reteta de ieri. Arata foarte bine. E foarte complicata... :-)
Fair enough! Prepararea, zau ca e deosebit de simpla. Da' include multe ingrediente si asta o face sa fie dificila pentru incepatori. Ai dreptate! Luna asta vom petrece Luni, Miercuri si Vineri cu retete cu ingrediente accesibile si cu preparare rapida.
5. Auzi, da' eu de unde-mi iau proteinele?
In dieta raw, orice, dar absolut orice ai manca, e imposibil sa nu mananci destule proteine din urmatoarele considerente:
a). Atunci cand gatim mancarea, 50% din proteinele continute, se distrug (Institutul de Cercetari Nutritionale Max Planck, Germania). 
b). Dieta ideala pentru fiintele umane este dieta 80-10-10, botezata astfel de catre Dr. Doug Graham: peste 80% din totalul de calorii ingerate trebuie sa fie carbohidrati, pana-n 10% proteine si pana-n 10% grasimi. The World Health Organization, recomanda si mai putin: ei zic ca 5% din calorii ar trebui sa fie proteine.
c). Nivelul asta proteic e foarte usor de atins in viata raw: o portocala contine 9% proteine; un dovlecel are 17% proteine; capsunile 8% proteine; brocolli 42% proteine; conopida 31% proteine, etc. 
d). Stiati ca: algele (hijiki, arame, wakame, kelp, kombu, nori) au fost analizate in stare uscata (adica asa cum le cumparam noi) si contin: de zeci de ori mai mult CALCIU decat laptele; de 8 ori mai mult FIER decat carnea de vita; de sute de ori mai mult IOD decat pestele.
6. Auzi, da' de unde ne luam vitamina B12?
Vitamina B12 (cobalamina sau cianocobalamina) este o vitamina ce se gaseste in organismele animale si prin urmare si in animalicul nostru corp. In conditii de sanatate, corpul nostru isi produce singur vitamina B12 de care are nevoie si un raw vegan-ist :-) nu are nevoie s-o suplimenteze. Yet, mierea (pe care o folosim in cantitati mari in raw) e o importanta sursa de B12; la fel si polenul si laptisorul de matca; apoi, B12 exista ca supliment; m-am sesizat si eu la inceputuri si am dat fuga sa-mi cumpar; mi-am cumparat de la magazinul Drogheria (unde am gasit B12 obtinuta natural); n-am apucat sa termin flaconul pentru ca, devenind mai stiutor, nu mi-a mai parut important.
7. Eu vreau sa vad daca ma tin, o luna, si-apoi imi cumpar ustensile, care sunt cele care-mi sunt absolut necesare?
Robot de bucatarie cu BLENDER este singura cheltuiala de luat in seama. In rest sunt maruntisuri: storcator de citrice (manual, din plastic), curatator de legume, punga de lapte si germinat. Nici macar storcator de fructe nu e musai; putem sa ne facem sucurile la blender si sa le strecuram cu punga ante-mentionata.
8. Am vazut lista ta. Sunt multe tare, tata, eu vreau sa plec acum la cumparaturi, ce sa-mi iau?
Bun, sunt doua categorii de aprovizionari raw:
a). Camara - asta include multe si se formeaza treptat; asa (cred) au facut si mamele, bunicile si strabunicile noastre. Mama-mi zice adesea: "am luat-o de la lingura". La inceput de tot, camara trebuie sa includa:
Ulei de masline si de floarea soarelui presate la rece - eu am cumparat Bio de la Naturalia
Otet de mere - gasibil raw si facut cu miere tot la Naturalia
Nuci si seminte crude - migdale, caju, nuci, fistic, seminte de floarea soarelui, seminte de dovleac; optional, puteti cumpara orice altceva din ofertele hipermarket-urilor, plafarurilor si bio shop-urilor (nuci macadamia, braziliene, pecan, pine nuts - pentru deliciul personal; linte, fasole mung, boabe de soia, naut, grau, hrisca, etc pentru incoltit). Recomandarea este sa le muiati peste noapte (asta e deosebit de simplu: se rastoarna migdalele - de exemplu - in sita si se spala bine; se pun intr-un castron, sau borcan (pana la 1/4 din volum); se umple recipientul cu apa; se clatesc si se schimba apa dimineata si seara (se moaie intre 12 si 48 ore). Voi dedica, curand, un post special semintelor.
Fructe deshidratate - curmale, smochine, stafide, caise, etc (aveti grija sa nu fie sulfurate).
Miere - NU de la supermarket; pana sa-mi gasesc o "sursa" :-) in Vrancea, eu am cumparat de la Obor, din piata de legume si fructe, prima pe stanga :-). "Brand-ul" Daniel Moroianu, prezent acolo, include: miere poliflora, de padure, de rapita, de salcam, de tei, de mana, etc, polen, si altele. Am cumparat si miere "bio" de la magazinul Vreau Bio de la Armeneasca; o prefer pe cea din Obor. 
Masline - sunt bune in salate; sunt bune ca si gustare; e foarte preferabil sa le luati pe cele naturale, urate de la magazinele arabesti; altfel, orice alt fel...
Cacao - mai ales pentru marii bautori de cafea; magazinele bio au cacao organica; nu e raw, da' pana incepem sa importam, will do.
b). Frigiderul - asta ar trebui sa urmeze gusturile, poftele si sezonul. De inceput, mergeti la raionul de fructe si legume; intai si-ntai, puneti in cos ceea ce va atrage (corpul nostru inteligent stie cel mai bine ce deficiente si surplusuri are si cere ce e cel mai potrivit); apoi luati cate putintel din mai toate disponibilele; le veti degusta si veti afla ce va place... Nu uitati: multe lamai, usturoi, salate (verde, romana, chinezeasca, rucola, valeriana, etc), verdeata si ceva condimente.
9. Da' carti, ce carti ai folosit cand te-ai apucat?
Azi-maine fac un post dedicat cartilor. 
10. Am constatat ca vegan si raw vegan sunt chestii diferite, asa-i?...
Maine-poimaine fac un post dedicat blog-urilor si retetelor raw vegan intr-adevar.  
Bogdan, helpfull?



Oana descopera: 
1. Pot sa-mi transform cuptorul electric in deshidratator?
Dupa ce ne-am entuziasmat amandoua cateva zile, am aflat raspunsul intristator: NU! Oana are un cuptor electric smecher (termostat, fan si alte avioane). A cumparat prin urmare un termometru si l-a bagat la prajit sa vada daca temperatura de maxim 115F (adica 46,1111C) se mentine; ei bine, nu merge. Temperatura asta e temperatura maxima la care proprietatile alimentelor noastre traitoare nu sunt omorate. Post dedicat deshidratatoarelor maine-poimaine! 
2. A adaptat ceva vechi retete de-ale maica-sii la varianta raw. 
Le-am ingurgitat si-s super. Si foarte simple. Le vom posta impreuna in episoadele urmatoare. Comming up next: legume "semi-murate" cu sos de mustar. 
 

3. A descoperit ceva  surse de achizitionat uleiuri bune.
Imi spune ca la Selgros au uleiuri naturale, presate la rece de: avocado, migdale, nuci, alune; utile si in scopuri cosmetice, nu doar clasicele, de-acum scopuri raw.
4. Si-a manufacturat primele cosmetice raw.
Gomaj si masca raw maine, fiinca Duminica-i frumusete. 
5. Oana imi zice de doua ori pe zi (in medie): "Bai, nu-mi vine sa cred, n-am nici o pofta de dulciuri!..." 
E foarte adevarat, gusturile se schimba mult pe masura ce-naintezi in raw. E important la inceput sa nu ne infometam, sa mancam orice (raw, desigur) si oricat ne dorim; sa nu ne punem frane constiente si voluntare. Astfel, corpul invata ca, in sfarsit, daca cere, i se va da. Oricat am putea sa ingurgitam in prima luna, tot vom slabi cateva (4-8) kilograme. Apoi, e bine sa avem, in marile genti pe care le purtam pe umeri oricum, ceva gustarici: o banana, un pumn de nuci crude, un mar, ceva crackers, etc pentru urgente sau sevraje. 
 

22 de comentarii:

  1. Excelent abia astept retetele. Mi-am luat deja mic dejunul si dejunul complet raw vegane si deja ma gandesc ca nu se poate sa fi luat o decizie mai buna de inceput de an. Ma inclin in fata skilurilor de marketing, absolut eficiente. Pacat ca nu poti hrani tot bucurestiul si sa devinim primul oras raw vegan on earth. Acum plec, ma mut pe blogul lui Vladmir ca vad ca a mai pus un post.

    RăspundețiȘtergere
  2. Bogdan, ajuta-ti urmasii! Spune-ne in ce-a constat mic dejun-ul tau? Dejunul? Daca nu-i rusinos (hi, hi, hi) zi-ne si noua, te rugam! Multam!

    RăspundețiȘtergere
  3. Simplu . Am luat un mar, o banana, o portocala , niste curmale si le-am dat prin mixer. Dupa am pus nuci... et voila. Un piure pt bebelusi:). Mi-am adus aminte de varsta 1-3 ani .

    RăspundețiȘtergere
  4. Terciuri din astea fac si eu .
    Felicitari Bogdan, sant foarte custoase.
    Vreau si eu sa scap de dorinta de a manca numai dolce.Ma ajutati si pe mine?
    Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  5. A postat Una Culuna niste deserturi . Chiar le-am gustat si sunt super. Abia astept sa imi fac diseara o crema de cioco.

    RăspundețiȘtergere
  6. Buna!ai un blog minunat,l-am citit cu nesat!!am gasit o informatie care pe mine ma intriga(dar de care m-as bucura sa fie adevarat):continutul de proteine al fructelor,legumelor.eu in toate tabelele pe care le am cercetat am gasit valori de2sau 3 si restul de 0,...adica putin tare.totusi nevoia de proteine se calculeaza in functie de greutatea corporala sau dak e sa calculam pe calorii\zi rezulta la 1500kcal 37 grame proteine pe zi...deci 2 cu 1 cu 0,...=cat.M-as bucura daca mi ai raspunde ca vreau si eu sa ma lamuresc cumva.Te pup si numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  7. Hei, Anonim :-)! Maine facem un post special despre proteine. Bine?

    RăspundețiȘtergere
  8. :)Perfect!sunt pe faza..acu' m-am semnat si eu ca tot omu'

    RăspundețiȘtergere
  9. Hei, Elena! Iertata fie-mi tacarea din ultimele zile. Revin in forta incepand de-acum. Vine, vine :-)

    RăspundețiȘtergere
  10. Hei, Elena! Sa ne ierti, te rog de intarziere. Am postat proteinele. Le gasesti aicisa: www.bucuriebunastarehrisca.blogspot.com/2010/02/de-unde-ti-iei-draga-proteinele.html.
    Cu drag,
    Andreea si Miha

    RăspundețiȘtergere
  11. Mierea e raw?am citit pe un blog din "afara" ca nu prea e admisa.cum sa renunt la miere????vreau sa ma apuc si eu cu mama de provocarea raw de 30 de zile si momentan ma documentez sa vad ce si cum.sunt aproape vegetariana (mai consum oua si lactate si foarte rar peste) de 3 ani si ma simt foarte bine.oricum la vara am zis ca raw scrie pe mine,poate reusesc sa fiu macar 60% :)

    RăspundețiȘtergere
  12. Hei, Rossana!
    Bucuroasa sa te am alaturi!
    Mierea este raw, atunci cand cumperi miere raw :-). Cea din supermarket, numai 'al de sus stie ce-o contine :-). Gasesti, insa, miere raw la plafar, prin piata, sau, 'al mai bine si mai bine, la un nene care are stupi. Peste-o luna, vom aduce noi miere din munte de la un nene in mare amoare cu albinele lui :-). Nu scoate mierea din alimentatia ta. Mai ales daca, Doamne ajuta, renunti la branzeturi, etc. E o sursa fabuloasa de B12. Din perspectiva mea, e cel mai bun indulcitor din lume (bate agave, mapple, care is procesate).
    Ce echipa, simpatica, tu si mama ta :-))). Daca nu te tin nervii din prima pentru o luna raw, fa o saptamana raw. Da' fa-o mintenas. Vei vedea cum te simti si cum te transformi; si-apoi doua saptamani; si-apoi n-o sa-o mai numesti: "provocarea raw" ci binecuvantarea raw.
    Love, urzici si leurda!

    RăspundețiȘtergere
  13. Asa am si eu miere luata de la un nene cu stupi.Oricum deja din documentari am inceput sa mai fac cateva retete si au iesit super bune.Urmeaza sa ne facem si deshidratator.Yey!
    Decat pe mama am reusit s-o corup ca ea vrea sa slabeasca si la 50 de ani e mai greu sa dai jos si chiar are nevoie.Tot ce sper e sa nu scap in dulciuri ca am incercat sa inlocuiesc zaharul rafinat cu sucanat si parca nu e la fel.Sper sa reusesc!
    P.S:vreo reteta de urzici crude,da sa nu intepe la gust? :)

    RăspundețiȘtergere
  14. Hei, Rossana!
    Te misti, 'ai, te misti? Buna treaba, draga mia.
    Nu-ti fie teama de dulciuri deloc: dulciurile in raw sunt absolut fabuloase.
    Prietena mea Oana, a scapat de tot de dulciuri ca nevoie incontrolabila.
    Bine ca n-ai inlocuit zaharul cu chimicale si mai proaste.
    Mierea, fructele si nucile, vor raspunde la apel de cate ori ai pofte :-)
    Nope... inca n-am inventat nimic cu urzicile (amare...). Lucrez, lucrez.
    Love

    RăspundețiȘtergere
  15. Buna Andreea,

    De vreo 3 saptamani mananc 50-60% raw. Insa am nevoie de un robot de bucatarie. Am mancat multe salate, insa a venit timpul si pt supe. Deocamdata nu imi permit un robot de bucatarie Philips Hr- 7765, dar mi-as putea permite robotul de bucatarie Robochef (http://www.mediashoptv.ro/index.php?oldal=termeklista&almodul=info&kat_id=61&termek_id=246) sau robotul de bucatarie Philips HR7625/70 (http://www.emag.ro/roboti_bucatarie/robot-de-bucatarie-philips-hr7625-70--pHR7625). Vazusem ca Ina folosise Robochef-ul si ca fusese multumita de el. Insa deocamdata nu am multe informatii derspre el. Astept informatii de la ea (in sensul de avanteje si dezavantaje). Stiam ca este necesar ca robotul sa aiba peste 800 de W, insa vad ca si acesta de 400 si-a facut treaba (Ina asa afirma). Tu mai vorbeai de lama in forma de s. Nu stiu daca acest modele indeplinesc aceasta conditie, insa cel de la Philips are cutitul din otel inoxidabil (presupun ca si celelate instrumente : de framantare, taiere, amestecare etc.) Care dintre cele doua aparate ti se pare mai bun (durabil, dar si eficient)

    Multumesc!
    Andra.

    RăspundețiȘtergere
  16. Hip-hip Andraaaaaaaa!

    Andra draga eu poci sa te felicitez pentru decizia de a intensifica rawz-ismul din viata ta si pentru aia de a-ti lua robotul cel bun la casa de sectant.
    Altfel... nu m-ai nimerit neam! Eu n-am rabdare nici macar sa citesc instructiunile de folosire... Ca sa intelegi: am angajat un instalator ca sa ma invete sa folosesc centrala... din lipsa de rabdare pentru cititul instructiunilor.
    Iar in rawz, Miha impreuna cu un nene inginer se ocupa de ustensile; eu stiu on si off. Soo... bazeaza-te pe ce zice Ina :-)
    Love!

    RăspundețiȘtergere
  17. Atunci voi astepta vesti de la Ina! Sper sa soseasca in curand! Pentru mine e o placere sa citesc instructiuni, de fapt cred ca mi-am facut un hobby din asta! De la cosmetice...la alimente ....la detergenti...la tesaturi...la aparatura! :)

    RăspundețiȘtergere
  18. Doamne Dumnezeule nu ma pot satura citindu-te......curand, foarte curand intru si io in secta...da' numa otzar sa ma documentez si sa imi umplu camara...postul asta e fix ce-mi trebuie. TE IUBEEEEESC!

    RăspundețiȘtergere
  19. Doamne Dumnezeule, cata bucurie sa-ncapa intr-o amarata inima de muritor.
    Ba eu te iubesc! Puia!
    Una :-)

    RăspundețiȘtergere
  20. Si eu imi doresc f.tare sa devin 100% "sectant",de acum vreo 3 saptamani ma-i cucerit cu felul tau UNIC de a scrie ,de atunci am si inceput schimbarea.Chiar daca mai am vreo 10% si fac suta ,transformarile tot se vad,si una de care sunt cea mai fericita e aceea ca tenul mi se schimba si daca stiam ca porii fetei odata deschisi,asa raman,vad cu surprindere si bucurie cum exact invers se intampla,adica se inchid si nu mai am tenul gras!!!! Ca si Catalinei imi lipsesc multe din camara caci nu prea le gasesc pe aici(Turcia,gasesc aici din belsug insa masline naturale de toate felurile,pe care eu le iubesc f mult,si unde mai pui ca am invatat si eu sa le conserv pe cele crude,si au si ei multe frunze verzi pe care habar nu am cum le cheama ,dar o sa incep sa le pun la zmuti),dar mai vad eu,poate reusesc sa iau cate ceva de la tine. Incepi sa-mi devii foarte draga,oare ce voi simti cand voi citi tot blogul(asa cum mi-am propus,caci pana acum saream de colo-colo prin postari ),cuvintel cu cuvintel? Si un raspuns pentru Rossana: Eu folosesc urzicile foarte tinere in greensmothie si inainte de a le pune in blender. le apuc dinspre radacina spre varf pe fiecare in parte si o rasucesc si o incolacesc si o ingramadesc bine intre degete si apoi o rup in 2 -3 bucati si o pun in blender sau chiar in salate. Am dat aceasta bautura si baiatului meu si a fost ok,adica nici o zgarietura pe gat pe undeva.Si cand pun urzici adaug si frunze de menta pt ca nu se mai simte gustul acel ierbos dar surprinzator nici cel de menta.Pupici si...urzici!

    RăspundețiȘtergere
  21. Hip-hip Angeeelaaaaaaaaaaaaaa!
    Brava tie, bre!
    Draga turcoica, sti ceva? Si comment-urile-ti suna tot mai bine de la o zi la alta. So, I think you're really cool!
    Numa' nu te pacali: nu te faci raw.z din pricina mea, bine? E exact invers: te faci raw.z pentru ca, acum ti-a venit tie momentul; si asta-i si ratiunea pentru care m-ai "descoperit" pe mine. Got it?
    Love & Raw.zmarin!
    Una :-)

    RăspundețiȘtergere
  22. Si eu sunt in cautarea "dietei perfecte" ceea ce inseamna deocamdata renuntare la carne, salate zilnice, etc. dar nu pot sa nu remarca ca intr-adevar exista un "sectarism" raw care se manifesta prin afirmatii cel putin inexacte dpdv. stiintific:

    Sa o luam pe rand:


    1. Nu exista nici un studiu al institutului in cauza care sa sustina asa ceva, veganii se citeaza intre ei dar nici unul nu poate indica o sursa in pubmed sau ceva de genul.

    2. Necesarul proteic zilnic difera in functie de varsta, sex, nivelul de activitate fizica, dar in general un nivel de 50g/zi pentru un adult este un minim acceptat.

    3. tabelele tale cu proteine sunt gresite, legumele citate de tine sunt peste 90% apa, deci de unde 9-43% proteine?? Au cca. 1-3% proteine, deci trebuie sa maninci cu kilogramele ca sa-ti asiguri necesarul zinic doar din ele
    Daca vrei sa fie si bio, trebuie sa te cheme Becali sa-ti poti permite (doar ca la el leguma favorita este probabil porcul)

    4. legumele au un profil proteic destul de slab vs. aminoacizi esentiali, insa teoretic le poti compune ca "sa-ti iasa".
    Nu si daca esti "average Joe", care nu prea le are cu Internetul, biologia sau/si mai ales niste tabele nutritionale gresite.

    5. Mierea si polenul sunt surse improbabile sau nesemnificative de B12.

    Corpul uman NU produce B12.
    Teoretic, mancand RAW, deci mancare contaminata bacteriologic (si sperand sa nu fie si bacterii nocive), poti asimila B12 din diverse surse (B12 fiind produsa EXCLUSIV de bacterii).

    Problema cu deficienta de B12 este ca atunci cand afli de ea, dupa manifestarile biologice, poate fi deja cam tarziu, efectele biologice fiind ireversibile.

    Cam atat. Deocamdata.

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails