vineri, ianuarie 01, 2010

Cum debutezi in viata cea raw (3)

sau...
Ce mancam de fapt...

Mancam toate felurile de: fructe, legume, nuci, seminte, uleiuri (presate la rece), condimente, mirodenii, ierburi si buruieni (link catre Shazzie, o doamna raw din UK care ne povesteste despre "superfoods" si buruieni). La-nceput pare putin... Pe parcurs aflii cum exista mii de feluri de fructe, legume, plante verzi, zeci de feluri de nuci si sute de feluri de seminte... Apoi, cum deprinzi si creativitatea de a le prepara in felurite feluri, iti dai seama ca poti incerca ceva nou in absolut fiecare zi noua. 
In prima mea luna de raw, ma plimbam zapauga intre o multime de magazine. 
Selgros, dialog interior: unde naiba gasesc seminte de in? Cum or arata? 
Selgros, dialog exterior: 
[Andreea, plina de speranta]: Buna ziua, unde gasesc seminte de in aurii? 
[Responsabil Raion 1]: Ce sa gasiti? 
[Andreea]: Seminte de in aurii... 
[Responsabil Raion 1]: Mihai, avem seminte de in? 
[Mihai, Resposabil Raion 2, sau Responsabil Alt Raion]: Seminte de ce? 
[Responsabil Raion 1]: Seminte de in aurii... 
[Mihai]: Nu, la ce raion sunt?
[Andreea]: ???
[Responsabil Raion 1]: ???


Plafarul 5, dialog exterior: 
[Andreea]: Buna ziua, aveti seminte de in aurii?
[Plafarista]: Nu.
[Andreea]: Da' brune, seminte de in brune?
[Plafarista]: Nu.
[Andreea] Da' ati avut? 
[Plafarista]: Am avut, cred...
[Andreea, intr-o doara, ca sa nu incheie discutia brusc]: Si mai primiti?
[Plafarista]: ?!? Da...
[Andreea, scoate lista!!!]: Dar, Maca pudra aveti? Dar, Marine Phytoplancton? Sirop de agave? Sirop de artar? Extract de vanilie? Poate betisoare de vanilie?  Fulgi de drojdie? Unt de cocos? Alge dulse? Rosii deshidratate? Goji barries? Psyllium tarata? ... am mai chinuit-o asa o vreme, de-odata ce eram intr-al cincilea plafar oficiat de-o p-afarista!


In prima luna m-am simtit si eu martian. Eram relativ infumurata cu postura mea de extraterestru. Atunci cand nu eram enervata. Cezar si Matei erau condescendenti, asteptand cuminti sa-mi treaca. Mama-mi suna clopotele... Tata ma-ntreba in soapta daca "iar" am intrat intr-o secta (nu stiu, desigur, de la ce venea "iar"). Prietenii ma priveau cu oarecare mila. Vanzatorii de toate felurile: extraterestru infumurat si imposibil de multumit!
Azi, cumparaturile mele sunt cu mult mai rapide decat pe vremuri. E simplu: la hipermarket ma duc la raionul de fructe (crude si uscate) legume si seminte. Punct. In rest, am doua plafare, un magazin bio si doua magazine on-line de unde cumpar tot ce am nevoie pentru 2-3 luni.
Invataturile lui Neagoe Basarab catre fiul sau Tudosie, ne asigura ca debutul vostru va fi ceva mai smooth. In timp veti identifica surse proprii. O lista documentata si comprehensiva face Ina pe blogul sau retete-vegane.blogspot. Votez si sustin! Si o fac accesabila aici
Mama mea avea o camara. Si in camara ei se inghesuiau ordonat: ulei, zahar, zacusca, faina, malai, otet, foi de dafin, boabe de piper, dulceata, muraturi, praf de copt, zahar vanilat, etc, etc, etc. Asta avem si noi de facut: avem de pus bazele unei camari raw. Odata bazele asezate, treaba merge ca pe roate.

Devizul camarii raw include:

Ardei Deshidratati: Ii folosim pentru a face boia de ardei. De unde: Selgros, Plafar, Magazine Arabesti
 

Avocado: Le cumparam cu 3-7 zile avans (au nevoie sa se coaca); avocado scade nivelul colesterolului; in Africa de Sud e folosit ca afrodisiac (speram sa-l preferi pentru varianta b); e cremos si minunat in salate, guacamole, crème de tort… Si-apoi, se curata foarte usor. De unde: Hipermarket (in lume exista sute de feluri de avocado; chiar si la noi sunt cateva soiuri; eu le prefer pe cele botezate la noi "breziliene")

Banane: Le cumparam cu 3-7 zile avans (au nevoie sa se coaca: coaja trebuie sa fie galben-intens sau chiar maronie); in forma coapta, bananele contin antibiotic natural. De unde: Hipermarket, Piata
 
Cacao: Cacao este un superfood; exista varianta organica (non-raw) in magazinele bio. Aud ca exista si raw la Pukka Foods. De unde: Bio Shop

Caju Crud: Il folosim in crème de branza, crème de usturoi, deserturi… De Unde: Bio Shop, Hipermarket
 
Ceapa Deshidratata: Cum nu avem incredere in ce pun comerciantii in pliculetele lor colorate, o folosim pentru a face pudra de ceapa. De unde: Plafar, Magazine Arabesti
 
Ceapa Verde sau Ceapa Rosie: Sunt folosite in raw ca si condiment; se mai foloste si ceapa dulce (alba); dar acesta variatiune se gaseste greu pe la noi. De unde: Hipermarket, Piata
 
Chili Deshidratati: Ii folosim pentru a face boia de ardei. De unde: Plafar, Magazine Arabesti
 
Condimente si Mirodenii: Ne sunt esentiale; lista de baza include: Chimen. Coriandru, Piper, Rozmarin, Busuioc, Oregano, Marar, Patrunjel, Tarhon, Cardamom, Ghimbir, Scortisoara, Nucsoara, Boia iute, Boia dulce, Praf de usturoi, Turmeric. De unde: Bio Shop, Plafar
 
Curmale: Le folosim ca indulcitor preferat. Curmalele muiate in apa pret de 30-60 minute  devin usor transformabile in pasta cu ajutorul blenderului. De unde: Bio Shop, Plafar, Hipermarket
 
Drojdie Inactiva: Drojdia nu e un produs raw; o folosim insa, in cantitati mititele, pentru gustul pe care-l da cremelor de branza. In plus, are o serie de proprietati benefice. De unde: Plafar (majoritatea plafarelor nu o au "pe stoc"; daca cereti, insa sa v-o aduca, o vor face; fulgi de drojdie inactiva sunt produsi de sano vita).
 
Fistic Crud: Devine "rontaiala" preferata in primele saptamani de raw. De unde: Bio Shop, Hipermarket
 
Fulgi de Cocos: Ii foarte folosim in prajituri; evitati varianta "indulcita". De unde: Bio Shop, Plafar, Hipermarket
 
Grau Organic: Il folosim in crackers, il mancam incoltit in salate, putem face paine... Sunt deja comune proprietatile benefice asupra organismului. De unde: Bio Shop, Piata
 
Hrisca Organica: Germineaza si incolteste repede; E excelenta in crackers, cereale si e plina de proprietati benefice. De unde: Bio Shop, Plafar
 
Kamut Organic: O variatiune de grau mai hranitoare si mai saraca in gluten. E mai moale decat graul si incolteste mai repede. De unde: Bio Shop
 
Lamai: Folosite in mai toate retetele raw ca si condiment. Stim deja despre lamaie ca a readus dintii in gura marinarilor pe care i-a vindecat de scorbut. mai are si alte proprietati. De unde: Hipermarket, Piata
 
Mango: Le cumparam cu 3-7 zile avans (au nevoie sa se coaca: daca-i asteptam destul, bolovanii din magazinele noastre se vor ingalbeni si vor fi moi la atingere, transformandu-se in, surpriza: mango!). Cateva variatiuni de mango ca si o metoda eficienta de a-l curata, accesabila aici. De unde: Hipermarket
 
Masline Naturale: Maslinele cele mici, scofalcite, verde-maroniu. De unde: Magazine Arabesti
 
Miere: Nu cumparati lichidul vandut pe post de miere in hipermarket, e plin de chimicale. De unde: Bio Shop, Piata, Apicola

Migdale Crude: Le folosim pentru blaturi de tort, cereale, lapte de migdale… Au numeroase proprietati benefice care se inmultesc exponential atunci cand le muiem in apa pentru 12-48 ore. De unde: Bio Shop, Hipermarket


Muguri de Pin: In salate, pentru crème… De unde: Magazine Arabesti


Nuci Crude: Le folosim pentru blaturi de tort, cereale, pateuri… De unde: Hipermarket, Piata


Nuci de Brazilia Crude: Facem din ele parmezan, biscuiti… De unde: Bio Shop, Hipermarket


Nuci Macademia: In salate, pentru crème... De unde: Bio Shop, Hipermarket
 

Otet de Mere: In salate, marinam legume... De unde: Bio Shop, Plafar
 

Pudra de Carob: Inlocuitor pentru cacao; eu prefer sa folosesc cacao. De unde: Bio Shop
 
Pudra de Roscove: Inlocuitor pentru cacao; eu prefer sa folosesc cacao. De unde: Bio Shop 


Rosii Deshidratate: Le folosim in multe retete si dau un gust excelent sosurilor, si pateurilor de tot felul. Preferabile sunt rosiile deshidratate la soare… la noi am gasit un singur fel; intr-un singur plafar... Ayurveda de la Armeneasca (cele de-aici n-au prea mare legatura cu ce ar trebui sa fie). Mi-a adus o prietena o cutie de rosii deshidratate bune, bune de tot de la bulgari :-). Cand aveti drum... De unde: Plafar
 
Sare: Sarea din hipermarketuri este cel mai adesea otrava pura… Folosim sare de mare sau de salina; sare din salina de la Slanic Prahova este gasibila in magazinele Naturalia. Si-apoi, sper sa obtin in curand un furnizor pentru sare himalaya, cea mai buna sare din lume, se pare. De unde: Bio Shop, Plafar
 
Seminte de canepa: Sunt un superfood; incarcate de omega-uri si o multime de alte proprietati benefice. De unde: Bio Shop, Plafar
 

Seminte de Floarea Soarelui Crude: Facem din ele pateuri, le punem in salate, facem biscuiti paine... De unde: Bio Shop, Plafar, Hipermarket
 

Seminte de In: Sunt baza pentru biscuitii (crackers) nostrii; sunt incarcati de omega 3 si 6; un mic "dosar"al semintelor de in gasiti si in paginile Ligiei Pop, accesabil aici. De unde: Bio Shop, Plafar

Seminte pentru Incoltit: Putem folosi orice seminte organice: fasole mung, linte, naut, schindurf, lucerna... De unde: Bio Shop, Plafar
 

Sirop de Agave: E una din optiunile de indulcire; eu folosesc miere, curmale sau stafide. De unde: Bio Shop

Sirop de Artar: E una din optiunile de indulcire; eu folosesc miere, curmale sau stafide. De unde: Bio Shop
 

Sos de Soia: Nama Shoyu sau Tamari, sunt singurele prezente fara chimicale in tara noastra. De unde: armoniecunatura.ro
 

Stafide: Le folosim ca indulcitor preferat; grija sa nu fie sulfurate! De unde: Bio Shop, Plafar, Hipermarket
 
Telina: Vom folosi, cel mai adesea tulpinile de telina, botezate la noi Apio, pe post de condiment. De unde: Hipermarket, Piata


Tahin (Tahini): Tahini este, in fapt, pasta de susan. Sunt cateva variatiuni de tahini insa, la noi, suntem bucurori sa gasim un borcanel din cand in cand, la magazinele Naturalia si magazinele arabesti.

Ulei de Floarea Soarelui Extravirgin, presat la rece: uleiurile din hipermarketuri sunt, cel mai adesea fake. De unde: Bio Shop
 

Ulei de In Extravirgin, presat la rece: uleiurile din hipermarketuri sunt, cel mai adesea fake. De unde: Bio Shop

Ulei de Masline Extravirgin, presat la rece: uleiurile din hipermarketuri sunt, cel mai adesea fake. De unde: Bio Shop
 

Ulei de Susan Extravirgin, presat la rece: uleiurile din hipermarketuri sunt, cel mai adesea fake. De unde: Bio Shop
 

Usturoi: E unul dintre condimentele esentiale in raw; in episoadele viitoare vom invata magia: usturoi mult fara respiratie usturoiata :-). De unde: Hipermarket, Piata
 

Usturoi Deshidratat: Cum nu am incredere in ce pun comerciantii in pliculetele lor colorate, il folosesc pentru a face praf de usturoi. De unde: Magazine arabesti
 

Vanilie: E un superfood; eu folosesc betisoarele de vanilie; exista si extract de vanilie. De unde: Bio Shop

Nu trebuie sa aveti la-ndemana tot pomelnicu' de mai sus pentru a deveni raw. Debutul cu toate astea la-ndemana e varianta ideala, un fel de fata morgana, deci. Oricum, in timp va veti elabora pomelnicu' vostru personal. Pana atunci, ma inclin, semnez si inchei. 

12 comentarii:

  1. buna am si eu o intrebare anca ma numesc ;)
    cum as putea manca lintea rosie raw?o am de o zi la inmuiat am gustat o si nu prea mi place sa o mai las la inmuiat?
    cum se prepara mai bine zis cu ce se mananca ..
    daca ma poti ajuta merci

    RăspundețiȘtergere
  2. Hei, Anca! Nici mie nu-mi palace cum gusta lintea cruda. Incolteste-o. Si-apoi adaug-o in salate, sanwichuri, peste pateuri, etc. S-ar putea sa-ti placa mai mult gustul cand incolteste, s-ar putea sa nu te impresioneze prea tare... E chestiune de gust. Mie nu-mi plac germenii, mancati ca atare. In salate, insa, imi plac foare mult. Sti sa incoltesti lintea?

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna,
    Vreau si eu sa stiu care e procedeul de incoltire al semintelor? Cum le alegi? Cat timp le lasi in apa? Multumesc mult.

    RăspundețiȘtergere
  4. Hei! Bine ca mi-ai amintit :-); de multa vreme vreau sa scriu procedura completa de incoltire a semintelor si/sau nucilor. Iii dedicam un post special. Bine?

    RăspundețiȘtergere
  5. buna abia peste 3 sapt am vazut raspunsul tau despre linte ;)) care am facut o supa pana la urma;))
    nu stiu sa incoltesc lintea nu reusesc sa manac raw 100% dar incerc am si eu o intrebare daca fac efort fizic gen fitness tae bo nu o sa am probleme gen ameteala lipsa de putere si cam cat te duce pe tine pe luna aprovizionarea asta raw citesc blogul tau aprope in fiecare zii si mi sa facut deja foame o s mi fac o salata de spanac eu mananc vegan ah si inca nu am reusit sa ma dezlipesc de branza de vaci imi placa dar ....
    GOD BLESS YOUU!!!

    RăspundețiȘtergere
  6. anca e numele meu www,vintage4style.ro

    RăspundețiȘtergere
  7. Hei, Anca!
    Daca mananci raw vei fi mai energica decat ai fost vreodata. Ai ratat o postare! :-) Pe cea in care spuneam ca eu fac tae bo de trei ori pe saptamana, merg/alerg zilnic o ora si fac yoga cand si cand :-); si, uneori, tin post negru. Da, Anca, corpul tau se va simti minunat in combinatia raw-miscare.
    N-am facut niciodata "bugetul cumparaturilor raw lunare"; da' ce idee buna mi-ai dat!

    RăspundețiȘtergere
  8. Buna Andreea,

    Imi poti spune ce magazine online folosesti? ptr raw ?nu gasesc de toate la piata si plafar.. si mai e si timpul..
    Eu imi iau semnitele si toate minunatiile de condimente din piata ... am gasit si sunt foarte fericita, pentru debutul meu in raw. Luam si eu de la Carrefour dar nu se compara ...calitatea este net superioara.
    Piata se numeste Matache si exista o mare, mare taraba a unei familii care aduce aceste produse din Turcia. (ptr mine a fost o bucurie sa i gasesc) > Poate va ajuta si pe voi sa stiti.

    Multumesc,

    si multa sanatate si zambete

    RăspundețiȘtergere
  9. Hei, Gabi!

    Draga mia, am ajuns in situatia fericita in care nu mai folosec magazine on-line caci deschid magazine on-line :-)

    In doua-trei saptamani deschidem www.rawz.ro, magazin cu toate bunatatile imaginabile de mintea unui raw-ist :-); pe 1 iunie deschidem, trag nadejde si magazinul fizic in Bucuresti.

    Intre timp, am deschis catre marele public o sectiune de superfoods in care vei gasi ce punem deja in vanzare acum.

    Taraba din Matache este, intr-adevar o bucurie pentru ochi, nas si papilele gustative; o vizitam si eu pana sa merg si mai departe.

    Multumim!

    Love in rawz!

    RăspundețiȘtergere
  10. Buna, ati deschis magazinele amintite?
    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  11. Buna ,as vrea sa cumpar pt dextonifiere produse ,ce puteti sa-mi oferiti,si pudra cosmetica ce miracol face tenului dak puteti sa-mi rasp,va multumesc,va citesc in fiecare zi

    RăspundețiȘtergere
  12. Buna,

    imi puteti spune din ce hipermarket cumparati nuci macademia?


    Multumesc

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails